En väldigt givande helg!

Som många vet så har jag en jäkla drivkraft att kunna vara med och förändra och förbättra.
Har länge velat åka som volontär för att hjälpa till nere i burma eller kanske i guatamala!?

Så har jag funderat mycket på hur jag ska kunna påverka i Sverige, för jag anser, att framför allt Norrköping är sådär riktigt sossegrått, som Veronica uttryckte sig. Ett citat som inte kunnat lämpa sig bättre.

Japp, ni hajjar vart jag vill komma med detta, jag ska börja angagera mig politiskt. Jag vill inte ha ett Sverige utan självständighet eller valmöjligheter. Jag vill kunna vara med och ändra fel i skolor, informationsbristen osv. Jag är trött på att bara klaga över det, känna irritation och råka ut för detta hela tiden utan förändring!

Så i helgen har jag och Johanna varit på Vinterutbildning på MUF Norrköping.
Jag kan faktiskt säga att jag var fruktansvärt mycket emot alliansen innan, uppenbarligen hade jag ingen aning om vad jag snackade om.
jag vill inte säga att alla som inte håller sig uppdaterade är idioter, men hur röstar ni!?
Vi har ju ett fantastiskt system där vi faktiskt själva kan vara med o rösta fram ett lämpligt parti att leda vårat land i rätt riktning.
Varför kollar ni bara inte  upp vilket parti som står för det ni anser är rätt? Det är inte jobbigt.
Man måste ju inte agagera sig, men man kan ju iallafall göra sig själv en tjänst, Se till  att läsa på o stå för en röst o sluta gnäll över situationen.
Jag  vet ingen av mina kompisar som inte vill se förändring av vårat samhälle idag.
Här ri Norrköping måste vi vara totalt fel funtade.! Dubbelmoral som aldrig förr!!!!
Vi vill ha en förändring. Men vi röstar inte bort sossarna som suttit i 8 år utan att göra nåt bättre.
Vad är ni så jäkla rädda för?! Att sossarna har makten i Norrköping är ju inte klokt!
SLUTA GNÄLL OM NI SJÄLVA INTE TÄNKER LYFTA ETT FINGER!
Jag kommer iallafall inte skylla på moderaterna vad det gäller Norrköpings situation. Jag visste inte ens att det var så, Och tror inte det är många som vet om det.
Jag vill inte rösta blankt 2010! vill du!?

Nu ska jag berätta om helgen i helhet! :)

LÖrdag förmiddag kom Isabella "BlondinBella" Löwengrip och berättade om hennes blogg och hur det var att vara så ung företagare.
Ser henne med helt nya ögon nu.
Som hon själv sa så har folk en åsikt om Blondinbella, men vem känner egentligen Isabella.?
Jag har öppnat ögonen, You rock Isabella!

Grym förebild!






Det var den största chocken i helgen, så hade  vi många bra talare som var sjukt duktiga på sina områden.!

Bibbi Pettersson pratade om kvinnors företagande. Tilltalade troligtvis mer Johanna än mig. Hon var lite långrandig i sitt upplägg, men hon hade ju rätt i det hon sa.

Rikard Ståhl pratade om Projektledning. Fruktansvärt intressant!!!


Idag då så hade vi lite debattövningar med Carin Carlsson. skitkul!

Gunnar Axén
pratade om Kommunikation, kanske inte var jäääääääättekul, mest lite sånna där saker man visste. dock kom han  att informera om att man behöver se en reklam ungefär 8 gånger innan företagets slogan kommer att fasta lite i huvvet. haha kul info sådär. kan vara väldigt användbart!

Andreas Krohn Gick in på varför företag och politiker inte förstår varandra helt o hållet. Snack om privat och offentlig sektor, Intressant som tusan. Sånna saker är ju helt klart behövligt!!!!






Det är jättejobbigt att inte ha några andra kompisar som inte intresserar sig för sånt här, men ändå klagar o vill ha förändring. Undviker helst att prata med dem om det.. men jag blir olycklig. Jag vill verkligen att folk ska förstå att vi kan förändra. Man kan inte göra det ensam bara.
Därför ska det bli skönt att kunna börja plugga så jag sen kommer ut o kan göra det jag vill göra. Jobba inom Eu kanske vore nåt faktiskt.
Politikjuridiken kan ju ta mig hur långt som helst. Vem orkar sätta gränser!?

Detta blev ett långt inlägg. troligtvis totalt ointressant för de flesta, ingenting jag  inte förutsett med tanke på att folk e ena riktiga lipsillar.
Stand up!

Det ska jag göra nu, hämta min kaffekopp .)


Tjingelingen


Kommentarer
Postat av: Jannie

Gulli! Saknar dig min riddarprinsessa :(





Glöm inte att titta in på mina smycken, massa spännande julklappar och rosetter att klä öronen i!

2008-12-11 @ 01:11:09
URL: http://chirlii.blogg.se/
Postat av: Adam Gudmundsson

men maria, du får ju ta och säga till att du har börjat hänga med muffarna i norrköping!



jag såg ju till att jacob vart medlem för något år sen :p

2008-12-24 @ 03:06:04
Postat av: maria

hahaha, joo jag vet, men du är ju inte så aktiv just nu!?



hahaha joo Jacob med o grejjer.. men inte är väl han aktiv nånstans eller nånsin varit?!!! :D



Men vi lär väl ses på nåt av mötena eller festerna ;)

2008-12-25 @ 16:37:48
URL: http://mariaaskenberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0