Blir vansinnig!

Jag kunde aldrig somna sen..
Satt och kollade på filmen Anklagad.   Någon som sett den?

Den är baserad på en sann historia om en tjej som blev våldtagen av 3 män på ett flipperspel.
Ingen varker tror henne eller vill hjälpa henne till en början.
Inte förns åklagaren tar henne på allvar och börjar gräva runt i materialet inser hon att kvinnan talar sanning.
Hon har redan gjort bort sig genom att aldrig åtala de skyldiga, men ska nu försöka få fast de 20tal män som hejjade på våldtäkten.

I mina ögon... en jäkla bra film.

Jag har en viss hatkärlek till denna typ av filmer.
jag älskar allting som har med rättegångar och domar att göra. Precis allting från anmälan till dom.
Ingenting annat intresserar mig lika mycket.

när jag ser dessa äckel i tvrutan som sitter och flinar.. " jag har inte gjort nåt " ...
jag vill bara klättra in i tvrutan och möblera om fejjset på dom!

Och vad är det för jävla snack om att klä sig utmanande!!!????
Var fan är det ens relevant??
Ska man inte få klä sig hur man vill?
Ska en tjej, som jag då tillexempel, stå o kolla i garderoben innan en utekväll, och inte kunna ta på mig vad fan jag vill för att jag måste tänka på att jag inte får ha utmanande kläder på mig eftersom jag då kan bli våldtagen?
Ska det krävas av oss kvinnor när vi är inne i 2000-talet?
Det finns idioter överallt. Det vet väl vem som helst.
Men att kunna säga att en våldtäkt händer pga kläderna!? fy fan...

En våldtäkt kan hända av så många orsaker, Men att det skulle vara klädernas fel?
Visst kan en våldtäktsman dra det som försvar i rätten, Men man kämpar väl emot? Säger väl nej?
Och när började NEJ betyda JA?
Till o med en apa skulle fatta att den gjorde fel om man vrider sig, försöker komma loss medans man ber o bönar om att de ska sluta?
Ja och Nej måste ju vara de simplaste svenska orden...
Kanske bara är jag som tycker...?

Och vad är det här om att hejja på!?
Är det någonting som en normalt funtad människa skulle göra?
" yeeeej, hon ber om det..." bla bla bla. Fuck that!
Det finns ett ställe för sådana människor. Psyket!!!
Men det är väl ingen idé att sätta dem där i det här landet? De kommer väl ut efter någon månad då de blivit friskförklarade.. o en vecka senare sitter de i klistret igen..

Det finns ju utlänningar som ber o bönar om att få bli åtalade i Sverige.
Borde inte det vara en hint om något att det är något allvarligt fel i vårat rättssystem?
Ska man inte frukta att bli åtalad? Ska man inte skita i byxan när man blir tagen av polisen? Ska det vara så enkelt att komma ut igen efter att ha förstört en människas liv?


Jag har så mycket åsikter.
Och efter att ha sett den här filmen igen så kan ajg lova att jag aldrig kommer ge upp min dröm att sitta som åklagare i liknande fall som detta!
Det skulle kännas så meningsfullt att se till att en mördad/våldtagen/rånad/ misshandlad etc får upprättelse och någon form av självkänsla tillbaka. så att de kan gå vidare...
Men jag kommer inte vilja göra det i Sverige.! Jag skulle inte klara av att jobba inom detta rättsystem! Att jobba arslet av sig för att sätta dit en mördare, som får så kallat "livstid" men som sen är ute efter 7 år eller något.
Det skulle få mig att må illa.

All the cred in the world till Sveriges advokater och åklagare! jag fattar inte hur ni orkar!


Nu har jag skrivit av mig alla aggressioner om sveriges rättsystem o så vidare...
Men jag ska väl påpeka att det är bra att vi har något alls!!!

                                                                   



Kommentarer
Postat av: Anonym

bra skrivet! Kunde knappt säga det bättre själv! fler inlägg av denna kalibern vill jag se! :)



kram kram

2008-06-02 @ 07:32:26
Postat av: Anonym

hej söto!haha jorå det gick bra,men det är ju as svårt att backa med släp så det gick väl mindre bra.Men vi klarade det galant!hihi snart studenten då,tyvär kommer inte jag på den :( men sandro får ta massa kort på dej!Hare bra pusss

2008-06-02 @ 08:49:53
URL: http://malliee.blogg.se/
Postat av: maria

okänd: Tackar.. o ja. det komemr troligtvis bli fler :P



Maliiin: hahaha Du e gryyym! ;P nae men jag vet.. vi tar ett firande hemma i norrköping sen ska du se! :)

2008-06-02 @ 18:59:45
URL: http://mariaaskenberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0